REOGAN



TRADHISI REOGAN WONTEN ING DHUSUN JUNGGUL, KEC. BANDUNGAN
Ismail Supriyatno Putro
Bahasa dan Sastra Jawa, ismailputro2411@gmail.com , 089667103535
Universitas Negeri Semarang

Abstrak
Bandungan inggih menika salah satunggaling kecamatan wonten ing dhaerah kabupaten Semarang. Reogan menika taksih rumaket wonten ing dhaerah Bandungan, salah satunggalipun reogan wonten ing Dhusun Junggul,, Kelurahan Bandungan. Reogan menika tradhisi ingkang sampun dipunturunkaken saking leluhur. Reogan menika inggih pentas beksan ingkang lumrahipun nggangge jaran saking pring. Beksan menika dipuniringi gendhing utawi gamelan. Metode observasi ingkang dipunangge inggih menikapengumpulan data, wawancara, dokumentasi, dan kajian pustaka.
Kata kunci : tradhisi reogan
A.    Pendahuluan
1.      Rumusan Masalah
1.1.Punapa kemawon prosesi-prosesi wonten ing salebeting tradhisi reogan?
1.2.Kados pundi reogan wonten ing jaman modheren samenika?
1.3.Kados pundi reog samenika saged dipunwastani mistis?
      Bandungan inggih menika salah satunggaling kecamatan wonten ing dhaerah kabupaten Semarang. Reogan menika taksih rumaket wonten ing dhaerah Bandungan, salah satunggalipun reogan wonten ing Dhusun Junggul,, Kelurahan Bandungan.
Tradisi miturut emitologi inggih menika tembung ingkang ngacu wonten ing adat utawi kabiasan ingkang run-tumurun. Tradisi  inggih menika sinonim saking tembung “budaya” tradisi uga budaya inggih menika karya saking masyarakat.
Reogan  menika nggambarkaken ksatriya gagah ingkang nitih jaran wonten salebeting perang. Gendhing uga beksan menika ingkang saged dadosaken paraga katon gagah. Reogan dipunadani kangge hiburan.
B.     Metode Observasi
Metode ingkang dipunginakaken inggih menika metode observasi langsung utawi wawancara,  ingkang awujud:
a.       Wujud
Reogan iinggih tradhisi ingkang dipunadani wonten ing selasa kliwon wonten ing Dhusun Junggul. Wujudipun observasi menika inggih ningali reogan wonten ing Dhusun Junggul.
b.      Proses
Proses observasi diwiwiti saking pengumpulan data, madosi informasi, wawancara langsung kaliyan warga, lan ingkang pungkasan kajian pustaka.
C.    Hasil dan Pembahasan
Reogan wonten ing Dhusun Junggul inggih menika salah satunggaling tradhisi wonten ing dhaerah samenika. Reogan menika sampun kalampahan kinten-kinten 50 tahun wonten ing dhusun samenika. Tradhisini reogan biyasanipun dipunadani kangge tanggapan mantenan utawi sunatan. Mboten namung dados tanggapan kemawon, tarkadhang reogan wonten ing Dhusun Junggul samenika dipunadani saben selasa kliwon (35 dina pisan).
Prosesi-prosesinipun diwiwiti saking persiapan piranti ingkang dipunginakaken kangge reogan, dandan pambeksan, nyiapkaken sesajen, guyang jaran, maos donga, obong menyan, beksan, “ndadeni”, lan ingkang pungkasan inggih nambani.
Persiyapan piranti inggih menika nyiapaken piranti-piranti kangge pertunjukanipun. Piranti-piranti diwiwiti saking rasukan. Rasukan samenika inggih rasukan ksatriya. Rasukan-rasukan samenika ndamel piyambak. Sasampunipun rasukan piranti ingkang dipunsiyapaken inggih menika jaran kepangipun. Jaran kepang inggih menika jaran-jaranan saking anyaman pring. Jaran kepang warninipun tarkadhang benten-benten. Boten namung jaran kepang kemawon, nanging uga barongan awujud banteng uga macan, topeng penthul, lan pecut. Lanjeng gamelanipun ingkang dipunsiyapaken. Gamelan menika biyasanipun inggih saron, bonang, bonang panerus, kendhang, gong, uga kempul. Gamelan samenika dipun tata wonten ing ngandhaping tratag.
Sasampunipun persiyapan piranti, lajeng dandan pambeksan. Pambeksan samenika jaler sadaya. Pambeksan dandan dhewekan, mboten wonten ingkang ngrias. Dandan samenika inggih ngangge lipstik lan pupuran lajeng ngangge rasukan ingkang sampun dipunsiyapaken wau. Rasukan samenika wonten blangkon kados ksatriya, jarik, stegen, gelang tangan, gelang samparan, katok, lan sampur beksan.
Salajengipun inggih menika persiyapan sesajen utawi ndamel sesajen. Sesajen samenika inggih dupa (kemenyan ingkang sampun dicampur minyak wangi), pitik ingkang sampun mati, gedhang raja, sekul kuning, klapa, kembang setaman, lan wedang kopi. Sesajen samenika dipunselehkaken wonten tampah ing pinggir lapangan ingkang kangge pentas lan wonten ing ngandhapipun panggung pentas.
Guyang jaran samenika inggih prosesi ingkang sakral, amarga guyangipun jaran ngangge toya kirang langkung satunggal siwur. Toya samenika sampun dipundonga kaliyan dhukun reog. Reog ingkang sampun dipuntata wonten ing satengahing lapangan sakaliyan kalih barongan banteng lan macan, topeng penthul, uga pecut. Piranti-piranti kasebut dipunciprat-ciprati ngangge toya ingkang sampun dipundongani. Ancasipun prosesi samenika inggih kangge “ngisi” piranti-piranti kasebut.
Sasampunipun guyang jaran inggih maos donga lan ngobong menyan. Dhukun reog ingkang sampun mbekta pecut wonten ing tengah lapangan banjur ndedonga. Donganipun inggih nyuwun maring ingkang Kuwasa kangge kalancaran pentas. Sasampunipun ndedonga, dhukun reog mbakar menyan wonten ing satengahing lapangan sakaliyan maos mantra. Menawi sabubaripun maos matra, dhukun samenika ngangge pecut kangge mecut wonten ing siti. Ancasipun inggih kangge ngundang lelembut, roh, utawi bhaureksa wonten ing saupenging dhaerah samenika.
Salajengipun inggih pentas. Pentas samenika inggih saking pambeksan reog. Pentas samenika dipunbagi dados 2-3 kloter. Saben kloter biyasanipun 10-12 pambeksan sakaliyan kalih barongan lan penthul. Nanging barong lan penthuil samenika boten saben kloter medal. Beksan lumrahipun kalampahan kirang langkung 10 menit. Beksan samenika boten wonten pakemipun. Beksan uga pambeksan antawisipun saben kloter benten. Beksan dipuniringi ngangge gamelan lan lagu-lagu macapat, campursari utawi lagu-lagu jawa. Beksan samenika saya dangu ritmenipun saya cepet. Menawi sampun kalampahan kirang langkung 10 menit, biyasanipun dhukun reog mlampah wonten ing satengahing lapangan ngangge pecut. Pambeksan reog, barongan, lan penthul mubeng-mubeng wonten ing saupengipun dhukun reog. Sasampunipun menika, dhukun reog mecut wonten ing siti, dipuniringi gamelan ingkang ritmenipun cepet. Biyasanipun kathah pambeksan ingkang ambruk amarga sampun dipunlebeti roh utawi lelembut biyasanipun dipunwastani “ndadeni”. Namung inggih wonten pambeksan ingkang boten ambruk utawi ndadeni. Boten namung pambeksan samenika ingkang ndadeni, penonton samenika tarkadhang inggih saged ndadeni.
Ingkang ndadeni wau inggih sampun boten sadar, amargi raganipun tiyang samenika sampun dipunlebeti lelembut. Tiyang-tiyang ingkang ndadeni wau mbeksan utawi nari-nari ingkang dipuniringi gamelan. Boten namung mbeksan, nanging tiyang-tiyang wau uga dhahar sesajen ingkang sampun dipunsiyapaken wau. Tiyang wau biyasanipun inggih nyuwun rokok, pitik urip, semprong, neon, utawi klapa mudha kangge atraksi. Nangin malah wonten malih ingkang nyuwun balon utawi dot kaya bocah alit.
Lumrahipun prosesi ndadeni kalampahan ngantos jam 6 sonten. Menawi sampun jam 6 sonten, tiyang-tiyang ingkang mbeksan samenika padha dipuntambani. Dipuntambani samenika inggih nyadarkaken tiyang ingkang dipunlebeti lelembut wau. Wonten ingkang gampil dipunsadaraken, nanging inggih wonten ingkang angel dipunsadaraken. Biasanipun ingkang angel dipunsadaraken, lelembut samenika nyuwun syarat. Syarat samenika saben tiyang saged benten-benten. Menawi tiyang-tiyang sampun dipunsadaraken sedaya inggih menika pentas reogan sampun ngantos bibar.
Reogan wonten ing jaman samenika taksih dados “favorit” wonten ing dhaerah Kecamatan Bandungan. Tiyang sepuh uga mudha taksih seneng ningali tradhisi reog. Benten antawisipun reog ingkang biyen uga reog jaman samenika inggih menika saking piranti-pirantinipun. Wonten ing jaman samenika piranti ingkang dipunangge inggih ndherek perkembangan jaman. Tuladhanipun piranti kangge ngiringi beksan, jaman biyen boten wonten bass drum, nanging jaman samenika sampun ngangge bass drum. Saliyanipun inggih saking wujud barongan, penthul, lan jaran kepangipun. Piranti-piranti kasebut sampun dipun “variasi”.
Reog dipunwastani mistis amarga wonten prosesi-prosesi ingkang taksih ginakaken hal-hal ghaib. Saliyane menika, reog taksih kenthel sanget kaliyan mistis. Mistis menika saged dipuntingali saking sesajen, matra kangge ngundang lelembut samenika, lan wonten ngobong kemenyan. Nanging kathah masyarakat ingkang nyebat reog samenika awon amargi reog menika dipunanggep ngundang setan. Masyarakat taksih boten mangertos babagan tradhisi.

D.    Penutup
Reogan dipunadani saben selasa kliwon utawa saben 35 dina sepisan, masyarakat jawa mastani selapanan. Dipunadani wonten ing selasa kliwon amarga dina kasebat dipunanggep dina ingkang sakral kangge masyarakat. Kathah masyarakat ingkang ngremeni tradhisi kasebut, nanging ya uga kathah masyarakat ingkang boten ngremeni. Tradhisi reogan saged dipun dadoskaken hiburan, nanging sejatosipun  tradhisi reogan samenika gadahi ancas lan teges inggih menika tradhisi uga kearifan lokal masyarakat jawa. Amarga masyarakat jawa menika ngajeni leluhuripun. Kita sedaya masyarakat jawa, khususipun masyarakat Semarang kedah nglestantunaken tradhisi reogan samenika.

Daftar Pustaka
-          Web wikipedia.com pada 28 November 2015 pukul 17.40 wib
-          Dukunindonesia.blogspot.com pada 28 November 2015 pukul 17.45 wib
-          Kediribertutur.com/jaranan-tidak-hanya-sebagai-penari-dadi pada 28 November 2015 pukul 19.10 wib.

Share this

Related Posts

:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
$-)
(y)
(f)
x-)
(k)
(h)
cheer